Deze veiling is gesloten u kunt niet meer bieden op de kavel
KAVEL GEGEVENS
Start Datum | 12-11-2019 10:00 |
Sluitingstijd | 26-11-2019 20:44 |
Resterende Tijd | - |
VOORLOPIGE TOEWIJZING
Midden jaren zeventig kreeg Audi het idee om een personenauto te ontwikkelen met vierwielaandrijving. Dit gebeurde naar aanleiding van de introductie van de toen nieuwe Audi 100 in Scandinavië. Tijdens de testritten met de Audi 100 reed Jörg Bensinger, de toenmalige testleider en geestelijke vader van de Audi quattro, mee in een Volkswagen Iltis een terreinauto die niet voor de weg was bedoeld, maar juist voor dit soort barre omstandigheden. Deze Iltis reed veel beter onder de winterse omstandigheden dan de exclusieve Audi 100, de acceleratie en wegligging van dit voertuig deden de Audi 100 in de schaduw staan. Bensinger overtuigde de voorzitter van de afdeling "voertuigontwikkeling", Ferdinand Piëch, dat er een markt zou zijn voor vierwielaangedreven (straat)auto's. Om de wat in vergetenheid geraakte Audi-slogan "Vorsprung durch Technik" nieuw leven in te blazen werd er bij de raad van bestuur een budget aangevraagd om een Audi met vierwielaandrijving te ontwikkelen. Audi ontwierp hierna een prototype vierwielaandrijving op basis van de Audi 80, met het 100% mechanische vierwielaandrijvingssysteem met middendifferentieel uit de DKW Munga. Men wist dat het goed was toen op een besneeuwde bergweg in Oostenrijk, waar destijds toevallig ook een fabrikant van sneeuwkettingen zijn product aan het testen was, de monden letterlijk open vielen toen deze Audi 80 met uitsluitend winterbanden de auto met sneeuwkettingen letterlijk voorbij stoof. quattro was geboren. In maart 1980 werd de Audi quattro Coupé, een sportcoupé met turbomotor en vierwielaandrijving, op het Autosalon van Genève voor de eerste keer gepresenteerd en door de vakjournalisten als een ware sensatie ontvangen. Audi nam in die tijd actief deel aan de rallysport en vierwielaandrijving bood daarbij de betere tractie. Juist door deze deelname aan de zwaarste rally's en het grote aantal overwinningen daarin toonde Audi tevens de betrouwbaarheid van de quattroaandrijving aan. In de beroemde rally naar de top van de Amerikaanse berg Pikes Peak bijvoorbeeld, startte Audi viermaal en won het evenement driemaal in een recordtijd. Ook op het circuit kwam er enig succes. In 1988 won Audi met de quattro de Trans-Am Series een autosportklasse voor muscle-cars. In 1990 en 1991 won Audi het DTM-kampioenschap.
Dit exemplaar werd door de huidige eigenaar gered in Italië waar deze 20 jaar stilgestaan heeft in een ondergrondse garage. Het lakwerk en de mechaniek werden vernieuwd. Het interieur is origineel gebleven. Een unicum!
Schatting van de veilingmeester: €57.000,- a €59.500,-
Deze beschrijving is louter informatief en niet van bindende aard, tevens onder voorbehoud van vergissing of onopgemerkte mankementen. De wagen wordt verkocht in de staat waarin deze zich bevindt op het moment van aanbieding, gekend en goedgekeurd door de koper, zonder technische keuring voor verkoop. Dit betreft een consignatieverkoop in opdracht van de eigenaar uitgevoerd door GT HammerTime bvba. Maak gebruik van onze nocturne en kijkdag om jezelf te voorzien van je eigen oordeel en kom je overtuigen van dit kavel.
Dit exemplaar werd door de huidige eigenaar gered in Italië waar deze 20 jaar stilgestaan heeft in een ondergrondse garage. Het lakwerk en de mechaniek werden vernieuwd. Het interieur is origineel gebleven. Een unicum!
Schatting van de veilingmeester: €57.000,- a €59.500,-
Deze beschrijving is louter informatief en niet van bindende aard, tevens onder voorbehoud van vergissing of onopgemerkte mankementen. De wagen wordt verkocht in de staat waarin deze zich bevindt op het moment van aanbieding, gekend en goedgekeurd door de koper, zonder technische keuring voor verkoop. Dit betreft een consignatieverkoop in opdracht van de eigenaar uitgevoerd door GT HammerTime bvba. Maak gebruik van onze nocturne en kijkdag om jezelf te voorzien van je eigen oordeel en kom je overtuigen van dit kavel.